Ziekteverzuim, uitval en een negatieve energie?

Contact met Burnout Proof

Als je merkt dat het lontje kort is…

Als je aanvoelt dat ze zich terneergeslagen of futloos voelen…

Als de prestaties en het functioneren dalen…

Dan is het aan jou, als leidinggevende, om er wat aan te doen.

Maar: dat is moeilijk als iemand zich terugtrekt of teveel betrokken is. Als medewerkers niet zeggen wat ze eigenlijk willen zeggen, en als je werkdruk te hoog is om deze frustrerende, emotionele brand ook nog eens te blussen.

Daardoor zit je vast in een eindeloze cirkel. Want je hebt jouw collega’s nodig om resultaat te behalen, maar dat gaat nooit gebeuren als je niet snapt waarom er niets uit hun handen komt.

Dit is waar het door komt

De reden dat mensen uit kunnen vallen of minder fijn werken, is vaak te wijten aan het volgende:

Ze vinden het moeilijk dat hun   signalen die ze duidelijk willen maken niet opgepakt worden.

Dit komt omdat medewerkers zich vaak schamen of schuldig voelen.

“Ik wil niet weer aankloppen met mijn ingewikkelde gedoe… Mijn leidinggevende heeft al zo veel te doen.”

Dus schuiven ze hun spanning, emoties en frustraties onder het tapijt, waar het blijft etteren.

Vaak komt dit ook omdat er weinig diepgaande communicatie is tussen medewerker en werkgever, wat natuurlijk nooit goed kan zijn voor de prestaties, energie en het ziekteverzuim.

En ik snap helemaal dat je dit er eigenlijk niet bij kan hebben – maar we moeten er wel wat mee.

Alleen zo kunnen we je hoge ziekteverzuim van 6% of hoger naar beneden krijgen.

Alleen zo kunnen we zorgen dat conflicten opklaren, medewerkers zich niet steeds ziek melden of dat ze zich hulpeloos voelen.

Alleen zo kunnen we zorgen dat medewerkers zich veilig en vertrouwd voelen, waardoor ze juist sneller aangeven wat er speelt.

Dat wil zeggen: open met elkaar communiceren, praten over waar medewerkers tegenaan lopen en voorkomen dat ze in een 2e burnout terechtkomen.

Want die kans is groot: 25% van de mensen die met een burnout te maken kregen, dreigen in een nieuwe te vervallen.

Volgens onderzoek van TNO en het RIVM kost ziekteverzuim als gevolg van een burnout gemiddeld €70.000 per medewerker.

Dat is zelfs los van vervanging en re-integratie.

Als je dit verzuim kunt voorkomen door simpelweg open te communiceren met je collega’s, is dat een snelle en makkelijke besparing.

Maar dit gaat niet alleen over investeringen of besparingen.

Het gaat over een veilige, fijne sfeer creëren waar je medewerkers er samen voor willen gaan. Waar ze hun talenten in kwijt kunnen, kunnen bijdragen aan het grotere plaatje en met aanstekelijke energie op de werkvloer verschijnen.

Als leidinggevende, is dat natuurlijk precies wat je wil.

Maar als je niet weet hoe je dit kunt doen, wordt het moeilijk – tenzij je hulp inschakelt van iemand die onpartijdig, objectief en onafhankelijk het kernprobleem aanpakt.

Niet op eigen houtje, maar samen, waardoor er een open gesprek ontstaat tussen jou en je medewerker(s).

Alleen zo kunnen we de oorzaak achter uitval, ziekteverzuim en dalende prestaties ontdekken.

Tuurlijk, dit kan confronterend zijn. Maar het opent vooral je ogen naar wat er fout ging, beter kan en anders moet.

De oorzaak achter uitval is namelijk vaak zelden wat je denkt.

Waar het voor jou de duidelijk hoge werkdruk kan zijn, kan het kernprobleem bij je medewerkers juist zijn dat er geen werk-/privébalans is.

Of waar jij denkt dat het een onopgelost conflict is, is het voor je medewerker juist het perfectionisme wat het probleem veroorzaakt.

Als je dit niet weet, kun je het ook nooit oplossen.

Dan praat je langs elkaar heen en maak je aannames – en we weten wat ze zeggen over aannames.

Daarom is het zo belangrijk dat er open gecommuniceerd wordt. Écht gecommuniceerd wordt.

Maar: het moet natuurlijk niet bij praten blijven.

We moeten doen.

En ik kan je daarbij helpen.

Wat mensen zeggen.

Geen resultaten gevonden.

Hi, ik ben Mitza Doedens.

Je kunt me zien als de brug tussen jou en je medewerkers.

Als vertrouwenspersoon voor jou, en je medewerkers.

Ik zorg dat medewerkers dichter bij zichzelf komen, waardoor ze zowel op werk als privé zich veiliger, fijner en vertrouwder voelen.

En dat merk je: het ziekteverzuim daalt, de uitval wordt minder en de prestaties stijgen.

Dit komt doordat er eindelijk gezegd is wat gezegd moet worden.

Snel, eerlijk en direct.

Samen kijken we vanuit diverse invalshoeken, waardoor we de boel scherpstellen.

Zodra we zien wat de oorzaak is, pakken we dit pragmatisch met een hoofdletter P aan.

Want we willen verandering.

Niet door er eindeloos over te praten of discussiëren, maar door aan te pakken en op te lossen.

Zodat jij snel resultaat ziet, terwijl je niet meer tijd erin hoeft te investeren dan nodig is.

Want ja: dit is enorm belangrijk om op te lossen. Maar de werkdruk is nu al hoger dan je zou willen.
Daar komt mijn jarenlange ervaring in loopbaanbegeleiding, coaching, re-integratie, HR en outplacement mooi van pas.

We komen er uit tijdens het ‘Krachtig Evenwicht In Werk’ programma: mijn unieke traject.

Een overzichtelijk en to-the-point traject waarin we pragmatisch aanpakken, zorgen voor een blijvende oplossing en de kans op een 2e burnout, uitval en dalende prestaties minimaliseren.

Tijdens het Krachtig Evenwicht In Werk programma ben ik de spil tussen jou en je medewerkers, waardoor we nauw in contact staan, naar elkaar luisteren en niet slechts symptomen raken – maar de oorzaak.

Je begrijpt dat het nodig is dat je bereid bent zelf ook te investeren.

Het wordt ingewikkeld als je niet openstaat voor gesprekken, een andere zienswijze of de nodige veranderingen.

Hoe confronterend dit ook kan zijn.

Als je resultaat wil zien, is het belangrijk dat je bereid bent om  te luisteren, reflecteren en aanpassingen te maken binnen het team, cultuur of zelfs bedrijf.

Want we kunnen prima een diagnose opstellen, eruit komen over wat er moet gebeuren, en een strategisch plan maken…

Maar als we niet onze mouwen op kunnen stropen om het ook echt samen te doen, houdt het op.

Uitval voorkomen is een gezamenlijke uitdaging – dus die moeten we met elkaar aangaan.

Waar ik een onafhankelijk luisterend oor en coach ben voor medewerkers, geef ik jou weer inzichten en handvatten tijdens het gehele project.

Daardoor krijg je concrete actiepunten, en kun je die oppakken.

Dit zorgt ervoor dat we eerst inzichten krijgen, en daarna een pragmatisch plan maken om te zorgen voor tastbaar – en blijvend – resultaat.